Radio Romania Internațional 2

Podcast EuranetPlus - Green Deal

Refacerea naturii și a biodiversității

Refacerea naturii și a biodiversității

Biodiversitatea este în declin, în principal din cauza activităților umane - a poluării și a schimbărilor climatice. Ca urmare a activităților umane nesustenabile, populația mondială de specii sălbatice a scăzut cu 60% în ultimii 40 de ani. Aproximativ un milion de specii sunt expuse riscului de dispariție în următoarele decenii.

Scăderea biodiversității din ecosistemul marin, prin dispariția sau diminuarea accentuată a efectivelor unor specii de la litoralul românesc al Mării Negre se înscrie, la rândul său, într-un proces extins, care a afectat întreaga biodiversitate a bazinului pontic. Consecințele sunt, spun cercetătorii,  mutații ale speciilor marine sau ale ciclurilor lor de dezvoltare în Marea Neagră.

Noua Strategie privind biodiversitatea pentru 2030 a Uniunii Europene este un plan ambițios pe termen lung de protejare a naturii și de inversare a tendinței de degradare a ecosistemelor. Această strategie este un pilon esențial al Pactului verde european. Cu detalii, Clara Iancu. (foto: Bodo Stephan on Shutterstock)

2022-09-16
Gesturi mici cu impact mare - Dați termostatul în jos!

Gesturi mici cu impact mare - Dați termostatul în jos!

Uniunea Europeană a stabilit ca, până în 2050, să ajungă la neutralitate climatică, adică zero emisii nete, obiectiv care trebuie îndeplinit cu ajutorul Pactului verde European. Tot mai mulți oameni sunt interesați de problemele de mediu și solicită acțiuni din partea persoanelor responsabile, însă, dincolo de aceste acțiuni, fiecare poate contribui prin gesturi mici la reducerea emisiilor de carbon.

Am discutat despre acest subiect cu europarlamentara Maria Grapini și cu Ada Lungu, președinta Asociației Volens, o organizație non-guvernamentală care dezvoltă programe de protejare a mediului. (autor Robina Cornaciu; foto: Hermine Donceel EuranetPlus)

2022-08-22
Cât de prietenoși cu mediul sunt dezinfectanții?

Cât de prietenoși cu mediul sunt dezinfectanții?

Odată cu pandemia de Covid-19, cuvântul dezinfectare a intrat brusc în viața noastră. Acțiunea de a ne dezinfecta, de a curăța suprafețele pe care lucrăm, a devenit un gest pe care am început să-l facem aproape obsesiv.

De la simpla strângere de mână, până la contactul cu tastatura, cu un telefon ori banala atingere a unei clanțe, orice gest s-a transformat într-un posibil canal de transmitere a acestui virus care a schimbat felul în care trăiam până nu demult.

Masca de protecție și gelul dezinfectant sunt noile accesorii, iar spălatul pe mâini a devenit viral pe internet.

Am discutat cu europarlamentarul Tudor Ciuhodaru, de profesie medic primar medicină de urgență, despre reguli de igienă și despre dezinfectanți ecologici. (autor Adelina Tocitu, foto: Raspopova Marina on Unsplash)

2022-08-22
Cât de ,,verzi" pot fi evenimentele speciale?

Cât de ,,verzi" pot fi evenimentele speciale?

Prin evenimente speciale înțelegem orice adunare, cum sunt nunțile, spectacolele de muzică sau chiar târgurile și expozițiile. Unele sunt cu tematică agricolă și asupra lor ne vom îndrepta atenția in minutele următoare.  Acest tip de evenimente adună mii și zeci de mii de oameni, organizatori, expozanți sau vizitatori și lasă, după trei sau patru zile, propria amprentă de carbon.

Ștefan Rancu a disputat pe această temă cu europarlamentarul Daniel Buda, cu Corina Mareș și cu Cimi Enache, organizatori de tărguri cu tematică agricolă și alimentară. (foto: Matheus Frade/Unsplash, EuranetPlus)

2022-07-22
Avion, mai prietenos cu mediul?

Avion, mai prietenos cu mediul?

În Uniunea Europeană, în ultimii 20 de ani, transportul aerian a apropiat regiunile, oamenii și  a creat beneficii economice multiple. Însă  creșterea  numărului  curselor a adus în prim plan și efectele nocive asupra mediului pe care le generează avioanele. Datele oficiale europene arată că,  din toate variantele de transport, cel pe calea aerului este al doilea la capitolul  poluare, dupa cel rutier.

Având acestea pe fundal, sunt în  desfășurare mai multe inițiative.  Unele aparțin  instituțiilor europene care, prin demersuri legislative, vor să atingă în următoarele decenii neutralitatea climatică inclusiv în transportul aerian.

Alte demersuri aparțin  cercetătorilor,  oamenilor de știință,  industriei aeronautice,  implicați în proiecte prin care să  i se asigure avionului un viitor  electric sau unul bazat pe folosirea hidrogenului.

Promisiunile nu sunt utopice, dar nici simplu de îndeplinit. (realizator Hria Daraban, foto: Kowalik, Schmidbauer, Ribkin on Unsplash, EuranetPlus)

2022-07-22
Poate politica să salveze planeta?

Poate politica să salveze planeta?

Schimbarea este o trăsătură constantă a planetei noastre. Suprafața terestră, oceanele, atmosfera, clima și viața de pe Pământ s-au modificat mereu de-a lungul timpului. Însă schimbările actuale diferă de cele din trecut prin ritmul și amploarea lor fără precedent, precum și prin factorii și agenții care le cauzează. Cele mai recente date furnizate de oameni de știință de renume arată schimbări fără precedent în climatul mondial. Răspunsul UE la schimbările climatice: obiective și legislație.

UE a adoptat o legislație ambițioasă în mai multe domenii de politici, pentru a-și pune în aplicare angajamentele internaționale privind schimbările climatice. Țările UE au stabilit obiective obligatorii privind emisiile pentru sectoarele-cheie ale economiei, în vederea reducerii substanțiale a emisiilor de gaze cu efect de seră.

În acest context, provocările cu care se confruntă politicienii sunt multiple. Ei trebuie să un echilibru între protejarea mediului și continuarea dezvoltării societății. Cu detalii, Robina Cornaciu

2022-06-24
Bye, bye, car!

Bye, bye, car!

Circa 70% dintre cetățenii Uniunii Europene trăiesc în orașe, iar mulți dintre ei dețin autovehicule care reprezintă modalitatea dominantă de transport. Transportul rutier este responsabil pentru aproape 30% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră ale Uniunii Europene, însă pentru jumătate din aceste emisii responsabile sunt mașinile proprietate personală și camionetele.

O soluție ar fi ca locuitorii marilor orașe sau navetiștii să renunțe la utilizarea mașinilor personale pentru deplasările urbane, însă unii dintre ei nu au o altă alternativă. Cei care fac naveta în marile orașe nu au la dispoziție parcări în punctele nodale de transport sau în apropierea stațiilor de metrou astfel încât semnul exclamării de la tema acestui podcast, „Bye, bye, car!”, poate fi înlocuit, în cazul românilor, cu semnul întrebării.

Ștefan Baciu a discutat cu europarlamentarul Siegfried Mureșan despre decarbonizarea transportului în marile orașe europene, despre sprijinul pe care îl acordă instituțiile europene pentru reducerea poluării și, nu în ultimul rând, despre utilizarea bicicletei.

2022-06-24
Care este viitorul agriculturii pentru fermierii viitorului?

Care este viitorul agriculturii pentru fermierii viitorului?

Fermierii viitorului vor trebui să adopte practici agricole mai durabile, care respectă clima și mediul din Uniunea Europeană. Diminuarea folosirii pesticidelor în culturile agricole și aplicarea de tehnologii prietenoase cu mediul, înființarea de suprafețe cultivate ecologic și protejarea biodiversității, sunt noile reguli introduse prin reforma Politicii Agricole Comune, asociată Pactului Verde European, care intră în vigoare în 2023.

În acest context, provocările cu care se confruntă tinerii fermieri sunt multiple. Ei trebuie să facă față tuturor acestor cerințe și să-și asume rolul crucial pe care îl au în protejarea mediului și în asigurarea securității alimentare a cetățenilor europeni. Cu detalii, Clara Iancu.

2022-06-24
Ce vom mânca peste 20 de ani?

Ce vom mânca peste 20 de ani?

Fermele viitorului vor trebui să fie eficiente, să țină cont de impactul pe care îl au activitățile agricole și de creștere a animalelor asupra mediului, să aibă modalități de utilizare a resurselor biodegradabile pentru a produce energie, să cotribuie la menținerea și protejarea sănătății oamenilor dar și a animalelor și plantelor.

Noua Politică Agricolă Comună ține cont de toate particularitățile din toate statele Uniunii Europene și prefigurează un viitor în care se pot realiza obiectivele de  dezvoltare durabilă, de deschidere către noi forme și tipuri de management al terenurilor, practici agricole și relații de piață.

Sub genericul „Green Deal”, am încercat să aflăm, între altele, ce vom mânca peste 20 de ani. (autor Felicia Ristea, foto Unsplash - Kevin_Gent)

2022-06-09
Poluarea digitală. Cât rău poate face un simplu Like

Poluarea digitală. Cât rău poate face un simplu Like

În lumea digitală, la fel ca în natură, există o cantitate imensă de deșeuri, de la e-mailuri inutile, fișiere și aplicații neutilizate, până la duplicatele de fotografii. Toate sunt considerate deșeuri digitale și reprezintă o nouă sursă de poluare.

O fotografie sau un e-mail nu poluează mult, însă faptul că toți facem asta în fiecare zi lasă o amprentă asupra mediului.

Digitalizarea reprezintă aproape 4% din emisiile de gaze cu efect de seră, iar ritmul de utilizare a internetului este în creștere și este de așteptat ca, până în 2025, acest procent să se dubleze.

Care ar fi deșeurile digitale la care ar trebui să renunțăm, ce ștergem și ce păstrăm într-un dispozitiv electronic și pentru cât timp, cum putem opri dependența de internet și dorința de a avea noi gadget-uri, dar și ce le spunem copiilor noștri că trebuie să facă atunci când comunică pe o rețea de socializare. 

Tema acestui podcast sub genericul Green Deal este poluarea digitală. Cristina Ghelasie a discutat cu doi jurnaliști specializați în domeniul IT, cu un activist de mediu și cu eurodeputata Ramona Strugariu, membră a Comisiei pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne a Parlamentului European. (autor Cristina Ghelasie, foto EuranetPlus)

2022-06-09
Fast Fashion

Fast Fashion

Înainte de pandemie, Comisia Europeană a identificat textilele drept „categoria de produse prioritare pentru economia ciculară”. Dacă în cazul sticlei, metalelor, hârtiei sau plasticului observăm un interes din ce în ce mai mare pentru colectarea separată, în cazul textilelor inițiativele de reciclare se află, în mare parte, în faza bunelor intenții. Conform statisticilor, în fiecare an fiecare european aruncă circa 11 kg de produse textile pentru că este încurajat să cumpere produse noi, nu întotdeauna rezistente și de bună calitate, însă la prețuri mici, din cauza concurenței și a supraproducției.

Ștefan Baciu a discutat cu europarlamentara Maria Grapini, vicepreședintă a Comisiei pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor din Parlamentului European despre despre efectele înnoirii garderobei asupra mediului sau, dacă doriți, despre „păcatele” acestei tendințe pe care o putem eticheta drept „fast fashion”, de a cumpăra mult și ieftin și de a renunța, în același ritm, la îmbrăcămintea mai veche. (foto: EuranetPlus)

2022-05-17
Întoarcerea la natură

Întoarcerea la natură

Întoarcerea la natură înseamnă, poate, implicarea într-o acțiune de ecologizare sau utilizarea unor plante în locul unor medicamnete de sinteză.

Pentru unii dintre noi, întoarcerea la natură capătă adevăratul înțeles, adică o viață petrecută într-o zonă liniștită, departe de marile așezări urbane. Aici, apa din bidonul de plastic sau cea filtrată de la robinet este înlocuită în cu cea scoasă dintr-o fântână sau cu cea a unui izvor, iar casa tradițională asigură o izolare termică mult mai bună decât cea a unui apartament dintr-un bloc de locuințe.

De asemenea, hrana sănătoasă este tot o fațetă a întoarcerii la natură. Ștefan Baciu ne oferă detalii. (foto: EuranetPlus)

2021-12-20
Ne permitem politici cu adevărat verzi?

Ne permitem politici cu adevărat verzi?

Uniunea Europeană, deși nu se mai află printre cei mai mari producători de CO2 de pe planetă, nu este încă o zonă complet prietenoasă cu mediul înconjurător.

Rămâne, de pildă, unul dintre cei mari producători de deșeuri din lume, cu o medie anuală de peste 5 tone de deșeuri pe cap de locuitor, cifră mai mare decât cele înregistrate în India sau China. Cu atât mai mult, este clar că e nevoie de noi politici pentru ca activitatea umană să afecteze din ce în ce mai puțin mediul înconjurător.

Ne permitem însă aceste politici? Ne permitem să fim “verzi”? Aflați răspunsul ascultând o nouă ediție a podcastului Euranet Plus în limba română realizat sub genericul “Green Deal – Calea către o Uniune Europeană neutră din punct de vedere climatic”.

Invitata rubricii noastre este Sulfina Barbu, fost ministru al Mediului în guvernul de la București, fost vicepreședinte al Programului Națiunilor Unite pentru Mediu, actualmente expert de mediu. (realizator: Florin Orban; foto: EuranetPlus)

2021-12-05
Școala și educația pentru climă

Școala și educația pentru climă

Nu ne putem gândi la o dezvoltare durabilă a planetei fără a a avea cunoștințele, abilitățile și atitudinile neceare pentru a aborda provocările globale interconectate cu care ne confruntăm, inclusiv schimbările climatice, degradarea mediului, pierderea biodiversității, sărăcia și inegalitatea. Dobândim aceste cunoștințe, abilități și atitudini prin educație. Ascultați podcastul Euranet Plus în limba română realizat sub genericul “Green Deal – Calea către o Uniune Europeană neutră din punct de vedere climatic” și vorbim despre o parte a educației în sprijnul dezvoltării durabile, și anume despre educația pentru climă și despre rolul pe care îl joacă școala în această direcție.

Comisia Europeană organizează în data de 25 noiembrie, în mediul online, prima ediție a Zilei Educației pentru climă. Evenimentul se adresează întregii comunități implicate în sectorul educației: experți în politici educaționale din mediul public și privat, cadre didactice, furnizori de servicii de educație și formare. Obiectivul urmărit este de a descoperi noi provocări, de a dezvolta proiecte comune și de a identifica soluții sustenabile.

Pentru a pătrunde mai adânc în subiectul educației pentru climă, pentru mediul înconjurător, și a rolului școlii în acest sens, am vorbit cu unul dintre cei mai tineri eurodeputați români, Vlad-Marius Botoș, membru supleant în Comisia pentru cultură și educație a Parlamentului European, din grupul Renew Europe, și cu Elena Rujan, directoare adjunctă a liceului Constantin Brâncoveanu din Horezu. (autor Florin Orban; foto: EuranetPlus)

2021-11-19
Turism verde

Turism verde

De mulți ani, folosim termenii precum agroturism sau ecoturism pentru tipul de turism rural caracterizat de cazarea într-o gospodărie tradițională și de o gastronomie bazată pe produse obținute în acea gospodărie.

Presiunea asupra acestui gen de turism este destul de mare, iar unele investițiile imobiliare au transformat unele satele tradiționale în adevărate zone rezidențiale de vile, cu efecte asupra mediului.

Din fericire, există multe locuri în România în care nu se ajunge ușor sau foarte ușor, iar în aceste locuri natura este protejată, tradițiile culturale sunt păstrate, la fel ca și gastronomia locală.

Acestea sunt destinațiile turistice verzi, aflate în apropierea unui parc național sau natural sau a unei rezervații. Este vorba, de fapt, de redescoperirea și, mai ales, de protejarea naturii. Ștefan Baciu ne oferă detalii.

2021-11-16
Podcast EuranetPlus - Cât de ecologici sunt biocarburanții?

Podcast EuranetPlus - Cât de ecologici sunt biocarburanții?

În urmă cu două decenii, biocarburanții au fost considerați înlocuitori, într-un viitor nu foarte îndepărtat, ai carburanților fosili.

Suprafețe din ce în ce mai mari de terenuri agricole au fost cultivate cu plante precum rapiță, porumb, soia și floarea-soarelui din care să fie obținuți, prin presare, extracție sau alte procedee asemănătoare, biocarburanți. Din punct de vedere al volumului de dioxid de carbon eliberat prin arderea lor în motoare, biocarburanții au câștigat detașat competiția cu carburanții fosili.

Activiști și reprezentanți ai unor organizații de mediu au semnalat faptul că, de fapt, prin defrișările pentru noi terenuri agricole au dus la eliberarea suplimentară de gaze cu efect de seră.

Pe de altă parte, lucrările agricole și prelucrarea acestor plante în vederea obținerii de biocarburant ar genera un volum semnificativ de dioxid de carbon care ar anula, de fapt, avantajul biocarburanților față de cei fosili.

Aceste date au dus, în timp, la amendarea politicilor Uniunii Europene privind energiile regenerabile. De aceea am încercat să aflăm cât de ecologici sunt biocarburanții. Ștefan Baciu ne oferă detalii.

2021-10-27
Podcast Euranet Plus – Coal must go on?

Podcast Euranet Plus – Coal must go on?

Schimbările climatice reprezintă una dintre principalele provocări cu care se confruntă astazi civilizația umană. Oamenii de știință au căzut de acord că emisiile masive de dioxid de carbon generate de activitatea umană reprezintă o cauză majoră a acestor schimbări și că ceva trebuie făcut până nu este prea târziu.

Liderii lumii – sau, mă rog, majoritatea lor – au preluat cauza, după ani și ani de dezbateri, și au pus bazele unor politici de natură să reducă emisiile de CO2. Uniunea Europeană, de pildă, a adoptat așa-numitul Pact Ecologic European, sau Green Deal, iar obiectivul principal este ca, până în 2050, Comunitatea Europeană să devină neutră din punctul de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră.

Au fost puse la punct programe și strategii care vizează mai toate domeniile, mai cu seamă cel energetic. Sursele poluante de energie, precum cărbunele, de pildă, ar trebui să devină istorie.

Îngrijorările privind securitatea energetică a europenilor vin pe fondul unei situații în care în care resurse interne majore, precum cele de cărbune, de pildă, sunt “trecute în rezervă” din cauza emisiei de gaze cu efect de seră pe care o presupune exploatarea acestora. Tendința de închidere a minelor de cărbune are ca orizont deceniul următor, după anul 2030 urmând să consemnăm renunțarea completă la exploatarea energetică a zăcămintelor carbonifere în Uniunea Europeană. Acestea rămân totuși o resursă considerabilă și nu puține sunt vocile care pun în discuție renunțarea definitivă la cărbune.

Despre politicile europene în domeniu ne vorbesc invitații noștri, profesorul Ionuț Purica, expert în energie, și Dumitru Fornea, secretar general al Confederației Sindicale Naționale Meridian, membru al Comitetului Economic și Social European, raportor al Comitetului pe teme de tranziție energetică. (autor: Florin Orban; foto: hangela/Pixabay)

2021-10-22
Podcast EuranetPlus - Cât de ecologic este minatul de criptomonede?

Podcast EuranetPlus - Cât de ecologic este minatul de criptomonede?

De la primele încercări de crea monede virtuale, pe care unii comercianți excentrici le acceptau pentru a vinde o felie de pizza, s-a ajuns, în prezent, la cotații uluitoare ale criptomonedelor.

Am încercat să aflăm cât de ecologic este acest minerit în mediul virtual, din perspectiva consumului de energie și a deșeurilor care rezultă din exploatarea intensă a calculatoarelor. (autor Ștefan Baciu, foto Pixabay - WorldSpectrum)


2021-10-22
Podcast Euranet Plus – Automobilele electrice, o soluție de transport durabilă?

Podcast Euranet Plus – Automobilele electrice, o soluție de transport durabilă?

Autovehiculele bazate pe combustibili fosili se află printre principalii poluatori ai planetei. Transportul este sursa a aproape 30% din totalul de emisii de dioxid de carbon din Uniunea Europeană. Dintre acestea, 72% provin din transportul rutier, motiv pentru care Uniunea și-a fixat un obiectiv de reducere a emisiilor de CO2 din transport de 60% până în anul 2050, prin comparație cu nivelurile din 1990.

Există două modalități de reducere a emisiilor de dioxid de carbon la mașini: eficientizarea acestora sau schimbarea combustibilului. În momentul de față, majoritatea autovehiculelor din Europa folosesc benzină, mai exact 52%, și motorină, într-o proporție de 37%. Câștigă însă teren automobilele electrice și hibride.

Florin Orban vă invită să ascultați primul episod al podcastului Euranet Plus în limba română realizat sub genericul “Green Deal – Calea către o Uniune Europeană neutră din punct de vedere climatic”. Vorbim astăzi despre automobilul electric și vrem să aflăm dacă acesta este, cu adevărat, o soluție durabilă pentru viitorul transportului rutier. (autor: Florin Orban, foto: Pixabay)

2021-10-22